خطبه شقشقیه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۱
هان! به خدا قسم، ابوبکر پسر ابوقحافه جامه خلافت را پوشید، در حالی که میدانست، جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست، علم دانش، از وجودم همچون سیل سرازیر میشود، و مرغ اندیشه به قلّه منزلتم نمیرسد.
اما از خلافت چشم پوشیدم، و روی از آن برتافتم.
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۲
و عمیقاً اندیشه کردم که با دست بریده و بدون یاور بجنگم، یا آن عرصهگاه ظلمت و حزن کور را تحمّل نمایم، فضایی که پیران در آن فرسوده و کم سالان، پیر و مومن تا دیدار حق دچار مشقّت میشود!
پس دیدم خویشتنداری در این امر عاقلانهتر است، پس صبر کردم در حالی که گویی در دیدهام خاشاک، و غصه راه گلویم را بسته بود! میدیدم که میراثم به غارت میرود.
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۳
تا نوبت اولی ( ابابکر ) سپری شد و خلافت را پس از خود به پسر خطّاب واگذارد.
سپس امام علیه السّلام وضع خود را به شعر (اعشی) مثل زد:
چه تفاوت فاحشی است بین امروز من، با این همه مشکلات و روز حیّان برادر جابر که غرق خوشی است .
شگفتا! اوّلی با اینکه در زمان حیاتش میخواست حکومت را واگذارد، ولی برای بعد خود، عقد خلافت را برای دیگری بست.
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۴
پس حکومت را به فضایی خشن کشانید، و به دست شخصی داد که کلامش درشت و همراهی با او دشوار و لغزشهایش فراوان و معذرت خواهیش زیاد بود.
حکومت کردن او مانند کسی است که بر شتر چموش سوار است، اگر مهارش را بکشد بینیاش زخم میشود و اگر رهایش کند خود و راکب را به هلاکت اندازد!
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۵
به خدا قسم امّت در زمان او دچار اشتباه و ناآرامی و نفاق و انحراف از راه خدا شدند.
آن مدّت طولانی را نیز صبر کردم و بار سنگین هر بلایی را به دوش کشیدم.
جهت شادی دل اول مظلوم عالَم در نشر این پیام کوشا باشیم
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۶
تا زمان او هم سپری شد و امر حکومت را به شورایی سپرد که به گمانش من هم ( با این منزلت خدایی ) یکی از آنانم!
خداوندا چه شورایی! من چه زمانی در برابر اولین آنها در برتری و شایستگی مورد شک بودم که امروز همپایهی این اعضای شورا قرار گیرم؟! ولی (بهخاطر احقاق حق) در نشیب و فراز شورا، با آنان هماهنگ شدم. در آنجا یکی به خاطر کینهاش به من رأی نداد، و دیگری برای بیعت، به سوی دامادش.
برای مظلومیت امیر المومنین علیه السّلام همین بس که امامت و خلافتی را که خداوند و رسولش معین کردند را باید در شورا ببیند
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۷
تا سومی به حکومت رسید که برنامهای جز انباشتن شکم و تخلیه آن نداشت،و دودمان پدری او ( بنیامیّه ) به همراهی او برخاستند و چون شتری که گیاه تازه بهار را با ولع میخورد به غارت بیتالمال پرداختند
در نتیجه این اوضاع، رشتهاش پنبه شد، و اعمالش کار او را تمام ساخت و شکمبارگی سرنگونش نمود.
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۸
پس به ناگاه مردم همانند یال کفتار بر سرم ریختند و از هر طرف به من هجوم آوردند، به طوری که دو فرزندم در آن ازدحام فشرده گشتند و ردایم از دو جانب پاره شد، مردم چونان گله گوسپند محاصرهام کردند.
بیست و پنج سال امیر عالَم را خانه نشین کردند و هر چه مولا از اسلام دم زد به کلام ایشان گوش ندادند
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۹
اما همین که به امر خلافت اقدام نمودم گروهی پیمان شکستند و عدهای از مدار دین بیرون رفتند و جمعی دیگر سر به راه طغیان نهادند.
گویی هر سه طایفه این سخن خدا را نشنیده بودند که میفرماید: این سرای آخرت را برای کسانی قرار دادیم که خواهان برتری و فساد در زمین نیستند و عاقبت خوش، برای پرهیزکاران است .
خطبه ۳ نهج البلاغه
آهی سوزان از امیرالمومنین علی علیه السّلام ۱۰
هان! به خدایی که دانه را شکافت و انسان را به وجود آورد، اگر جمعیت فراوان بیعتکنندگان حاضر نبودند و حجّت به خاطر وجود یاور بر من تمام نبود و اگر نبود عهدی که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگی هیچ ستمگر و گرسنگی هیچ مظلومی سکوت ننمایند
افسار شتر حکومت را بر کوهانش میانداختم و همچنان از خلافت کناره میگرفتم؛ آن وقت میدیدید که ارزش دنیای شما نزد من، از آب بینی بز کمتر است!
خطبه ۳ نهج البلاغه
خطبه همام
علت فشار و عذاب قبر
مولاعلی علیه السلام
«ذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ»
نمامی و سخنچینی
بول (بیتوجهی به پاکی و نجاست)
مجرد بودن و ازدواج نکردن مرد است(بیتوجهی مرد به خانواده)
عوامل فشار قلب در روایات
خطبه همام
علت فشار و عذاب قبر
مولاعلی علیه السلام
«ذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ»
نمامی و سخنچینی
بول (بیتوجهی به پاکی و نجاست)
مجرد بودن و ازدواج نکردن مرد است(بیتوجهی مرد به خانواده)
عوامل فشار قلب در روایات